Durf - Droom - Beweeg
Kinderdagverblijf Brunssum (KDV)
Kinderopvang STRAAL. beschikt over vijf horizontale groepen (babygroep WOLK 0 t/m ± 1 jaar, dreumesgroep STORM, 1 tot ± 2 jaar en peutergroep MAAN ± 2 tot 4 jaar). Hier groeien de kinderen op met kinderen van hun eigen leeftijd. Wij hebben hier bewust voor gekozen, zodat wij specifiek kunnen inspelen op de behoefte van elk kind met betrekking tot het dagritme maar ook in het aanbieden van leeftijdsgerichte activiteiten.
De stamgroepen:
De vijf stamgroepen van Kinderdagverblijf STRAAL. zijn:
Babygroep Wolk: Deze naam staat voor het ontstaan van kleine waterdruppels die zich vormen tot een wolk. Een baby begint klein en vormt zich tot een eigen ik.
Dreumesgroep Bries: Door de luchtstroming ontstaan er verschillende wolken die zich, ieder op zijn eigen manier vormen tot een eigen unieke bries. Ook staat de bries voor zachtjes de wereld ontdekken, stapje voor stapje.
Dreumesgroep Storm: Deze naam staat voor de onvoorspelbaarheid van storm. Dit is een fase waarbij de dreumes volop bezig is met het ontdekken van de wereld om hem heen. Dit gaat gepaard met onvoorspelbaarheid, grenzen opzoeken en ‘zelluf doen’. Een dreumes is bezig met het creëren van zijn eigen ik.
Peutergroep Maan: Deze naam staat voor stoer en droom:
Stoer: Peuters zitten in de fase van het verleggen van grenzen
Droom: De naam Maan staat voor dromen
Peutergroep Zon Deze naam staat voor groei en ontwikkeling.
Door de zon groeit alles in de natuur. De oudste peuters staan ook aan het begin van hun groei en ontwikkeling naar een nieuwe fase.


Meer informatie over
Onze kinderopvang groepen
Babygroep WOlk
Highlights
- Gespecialiseerde babyleidsters
- Vanaf 1 jaar kennis laten maken met warme maaltijden van Pombella
- We gaan de natuur in of halen de natuur naar binnen
- Ontwikkelingsgerichte activiteiten
- Babymassage, Baby yoga
- Vaste gezichten
0 t/m 1 jaar.
Deze naam staat voor het ontstaan van kleine waterdruppels die zich vormen tot een wolk. Een baby begint klein en vormt zich tot een eigen ik.
Babygroep WOLK is een rustige en overzichtelijke groep. Een vertrouwde omgeving waar de baby centraal staat en de aandacht krijgt die hij of zij op dat moment nodig heeft. Tijdens de alledaagse dingen zijn we bewust en intensief bezig met de ontwikkeling van de allerkleinsten.
Babygroep WOLK beschikt over een aparte grondbox. Dit is een veilige plek waarbij de allerkleinsten de ruimte hebben om de ‘wereld’ zelf te ontdekken, zelf van positie te veranderen, omrollen tijgeren en kruipen. Voor de oudere baby’s passen we de grondbox aan op basis van hun individuele behoeften. We bieden uitdagend speelgoed en materialen aan die hen stimuleren om hun grenzen te verkennen en hun zelfvertrouwen te laten groeien. Ook staat er een MoonBoon in de groep. De Moonboon is een babyhangmat voor de allerkleinsten tot 15 kg. De zachte bewegingen – op en neer – doen denken aan de buik van moeder en helpen kinderen te kalmeren. Dit creëert een rustige en ontspannen sfeer. De Moonboon wordt alleen gebruikt om een baby in te kalmeren en een geborgen gevoel te geven, niet als slaapplaats.
Ook is de babygroep rijk gevuld met verschillende soorten ondergronden. Bijvoorbeeld; een platte, harde speelmat helpt de baby om op eigen tempo zijn bewegingen te ervaren en te oefenen, een zacht vloerkleed waar de allerkleinste heerlijk zacht op kunnen liggen en een grove jutte ondergrond zodat de kinderen hun evenwicht leren te bewaren en uitgedaagd worden in hun ontwikkeling.
Babygroep:
– Til houding: basisbevestigend dragen betekent dat je de baby optilt en draagt vanuit de basis. De baby ondersteun je daarbij te allen tijde onder de billen en het hoofdje. Deze manier van optillen en dragen geeft de baby meteen een veilig en vertrouwd gevoel.
– Wij benaderen de baby rustig, met volle aandacht en vertragen onze handelingen. Dit omdat de reactiesnelheid van een baby vele male langzamer is dan van een volwassene. Wij laten de baby eerst wennen aan de aanraking, zodat de baby onze aanwezigheid voelt. Wij kijken hoe de baby reageert (lichaamstaal) en vertellen precies wat we gaat doen, zo leert de baby onze woorden koppelen aan de actie die volgt. Wij vertragen de uitvoering (+-7 sec.) zodat de baby zelf de handelingen goed kan volgen dit geeft veiligheid en duidelijkheid.
– Het voorkomen van te veel prikkels: Ben bewust van de prikkels om de baby heen. Doordat wij zelf bewust zijn van de prikkels kunnen wij de hoeveelheid prikkels voor de baby beperken.
– Het herkennen en direct inspelen op vermoeidheidssignalen (gapen, in ogen wrijven, rode wenkbrauwen, naar oortjes grijpen etc.)
– Wanneer de baby een fruithap of boterham krijgt en nog niet zelfstandig kan zitten, maken wij gebruik van een wipper. Wij zullen te allen tijde op de grond ter hoogte van de baby zitten. Hiermee willen we de baby geborgenheid en veiligheid bieden.
– Baby’s die een fles krijgen, krijgen deze altijd op de arm van een pedagogisch medewerker op een rustige plek in de groep.
Baby/ dreumes
– Wij werken vanuit de behoeftes van het kind en spelen hierop in. Wij halen kinderen niet uit hun spel om te verschonen. Wij vragen of het kind mee wil gaan voor de verschoonronde. Als het kind niet wil dan kijken wij of er wellicht een ander kind is die wij op dat moment kunnen verschonen. Het kind dat weigert of leuk aan het spelen is wordt op een ander geschikt moment verschoond. Mocht het kind leuk aan spelen zijn maar wel aangeeft mee te willen, leggen wij het speelgoed waar het kind op dat moment mee aan het spelen is op de commode zodat het kind na de verschoonronde weer verder kan gaan met spelen. Wij maken onze woorden waar!
– Wij benoemen elke handeling die wij uitvoeren zo maken wij onze handelingen voorspelbaar voor het kind. Dit geeft een vertrouwd gevoel.
– Als het kind verdriet heeft en zich niet kan uiten, proberen wij zijn of haar gevoel onder woorden te brengen. Zo voelt het kind zich begrepen en komt het kind sneller uit zijn/haar emotie.
– Wij zeggen het woordje ‘nee’ altijd met een daaropvolgende onderbouwing. Wij benoemen altijd wat we zien, onze ‘nee’ wordt altijd onderbouwd en we bieden een alternatief aan.
– Veelvuldig fysiek gedrag: Wij gaan op ooghoogte zitten van het kind en zeggen kort en duidelijk dat het negatieve gedrag niet mag en dat dit pijn doet.
Bijvoorbeeld: Wij zeggen nooit ‘jij bent stout want jij bijt’, want dit gaat over het hele kind. Maar spreken vanuit het gedrag ‘Ik zie dat je ‘gefrustreerd’ bent maar bijten mag niet, bijten doet pijn.
– Wij proberen veelvuldig fysiek gedrag te voorkomen door het kind goed in de gaten te houden (observeren, wat triggert het kind om te bijten?!), te veel prikkels vermijden, positieve aandacht geven en genoeg uitdaging te bieden.
– Verlatingsangst bij kinderen> Elk kind moet het hechtingproces doormaken, het is het bewijs dat het kind zich sociaal gezien goed ontwikkelt.
Hoe om te gaan met verlatingsangst:
– Kiekeboe spelen met de kinderen zodat ze leren dat als iets weg is, het altijd weer terug komt.
– Benoemen dat de ouders hem/ haar altijd weer komt ophalen
– Wij gaan zo min mogelijk de ruimte in en uit. Als wij de ruimte verlaten, vertellen wij altijd wat we gaat doen en benoemen dat we altijd weer terugkomen > emotionele ondersteuning.
– Wij bieden verschillende ontwikkelingsgerichte activiteiten aan:
Beweeg, creatief, cognitief, sensomotorisch en vrije ontdek momenten
Wij laten het kind experimenteren. Minder bezig zijn met het resultaat, meer bezig zijn met het zelf laten ervaren.
– Tijdens het verschoonmoment nemen wij bewust de tijd voor het kind > dit is een kort maar krachtig een op een moment met het kind.
– Groep speelklaar zetten> Het speelklaar zetten van de ruimte zorgt ervoor dat kinderen geprikkeld worden en snel tot spel komen. Laat ze ontdekken, ze vinden elkaar en het spel ontstaat vanzelf.



Baby- dreumesgroep Bries, dreumesgroep Storm, peutergroep Maan en peutergroep Zon
Highlights
- Structuur en regelmaat
- Warme maaltijden van Pombella
- We gaan de natuur in of halen de natuur naar binnen
- Ontwikkelingsgerichte activiteiten
- Dreumes en peuter yoga
- Vaste gezichten
Baby-dreumesgroep Bries: Door de luchtstroming ontstaan er verschillende wolken die zich, ieder op zijn eigen manier vormen tot een eigen unieke bries. Ook staat de bries voor zachtjes de wereld ontdekken, stapje voor stapje.
Groep BRIES is een groep voor kinderen van 0 t/m 2 jaar. Het is een uitdagende omgeving voor de allerkleinsten, maar ook een plek waar de dreumesen de wereld kunnen ontdekken doormiddel van verschillende ontdekhoeken en klim en klauter elementen. De interactie tussen de verschillende leeftijden is mooi om te zien en biedt wederzijde leerervaringen. Daarnaast zijn de medewerkers continu bezig met het aanbieden van activiteiten die aansluiten bij de ontwikkelingsfasen van de kinderen.
±1,5 t/m ±2,5 jaar.
Dreumesgroep Storm: Deze naam staat voor de onvoorspelbaarheid van STORM. Dit is een fase waarbij de dreumes volop bezig is met het ontdekken van de wereld om hem heen. Dit gaat gepaard met onvoorspelbaarheid, grenzen opzoeken en ‘zelluf doen’. Een dreumes is bezig met het creëren van zijn eigen ik.
Dreumesgroep STORM is een ontdekrijke omgeving. Een omgeving waarbij de dreumesen worden uitgedaagd om te bewegen en op avontuur te gaan. Het spelmateriaal stemmen wij af op de behoefte van de dreumesen. Dreumesen spelen graag naast elkaar, imiteren en leren van elkaar. Om het samenspel en/of parallel spel te stimuleren bieden wij een beperkt aantal spelmateriaal aan om ze de ruimte te geven om het spelmateriaal te ontdekken en elkaar na te kunnen doen. Daarnaast worden de kinderen veilig op weg geholpen in het contact maken met de andere kinderen. Spel wordt door de pedagogisch medewerkers in goede banen geleid.
Peutergroep Maan:
Deze naam staat voor stoer en droom:
Stoer: Peuters zitten in de fase van het verleggen van grenzen
Droom: De naam Maan staat voor dromen
De uitstraling van peutergroep Maan is een weergave van onze werkwijze. Door de inrichting, rustige kleuren en de natuurlijke materialen heerst er een sfeer van rust en warmte. Kinderen brengen zelf KLEUR in groep. De groepen zijn zo ingericht dat er veel mag zonder fysiek gevaar te lopen. De kinderen mogen spelend leren ontdekken en doordat de omgeving op hen is aangepast kunnen ze volop hun gang gaan. Door STERKstralen wordt het kind dagelijks op een vast moment uitdaagt door de gevarieerde spellen van RISKCARE op de groep. Ook is er bijvoorbeeld een bouwhoek, voorleeshoek, klim en klauter hoek en verschillende soorten uitdagend open eind speelgoed. Open eind speelgoed is speelgoed waarmee gespeeld kan worden zonder grenzen. Doordat de uitkomst niet van tevoren vast ligt geven kinderen het steeds weer een ander doel. Dit stimuleert de fantasie en creativiteit van de kinderen. Om de 4 à 6 weken starten wij met een nieuw thema en rouleren wij het speelgoed om de kinderen nog meer uit te dagen in hun spel.
Peutergroep Zon: Deze naam staat voor groei en ontwikkeling.
Door de zon groeit alles in de natuur. De oudste peuters staan ook aan het begin van hun groei en ontwikkeling naar een nieuwe fase.
Peutergroep ZON is een leerrijke omgeving waarbij de kinderen spelenderwijs worden voorbereid op de basisschool. In peutergroep ZON. kunnen de kinderen naar hartenlust spelen, ontdekken en leren op zijn/of haar eigen tempo. Wij bieden de kinderen handvaten om hun eigen ik te ontdekken.
– Wij werken vanuit de behoeftes van het kind en spelen hierop in. Wij halen kinderen niet uit hun spel om te verschonen. Wij vragen of het kind mee wil gaan voor de verschoonronde. Als het kind niet wil dan kijken wij of er wellicht een ander kind is die wij op dat moment kunnen verschonen. Het kind dat weigert of leuk aan het spelen is wordt op een ander geschikt moment verschoond. Mocht het kind leuk aan spelen zijn maar wel aangeeft mee te willen, leggen wij het speelgoed waar het kind op dat moment mee aan het spelen is op de commode zodat het kind na de verschoonronde weer verder kan gaan met spelen > Wij maken onze woorden waar!
– Wij benoemen elke handeling die wij uitvoeren zo maken wij onze handelingen voorspelbaar voor het kind. Dit geeft een vertrouwd gevoel
– Als het kind verdriet heeft en zich niet kan uiten, proberen wij zijn of haar gevoel onder woorden te brengen. Zo voelt het kind zich begrepen en komt het kind sneller uit zijn/ haar emotie.
– Wij zeggen het woordje ‘nee’ altijd met een daaropvolgende onderbouwing. Wij benoemen altijd wat we zien, onze ‘nee’ wordt altijd onderbouwd en we bieden een alternatief aan.
– Veelvuldig fysiek gedrag: Wij gaan op ooghoogte zitten van het kind en zeggen kort en duidelijk dat het negatieve gedrag niet mag en dat dit pijn doet.
Bijvoorbeeld: Wij zeggen nooit ‘jij bent stout want jij bijt’, want dit gaat over het hele kind. Maar spreken vanuit het gedrag ‘Ik zie dat je ‘gefrustreerd’ bent maar bijten mag niet, bijten doet pijn
– Wij proberen veelvuldig fysiek gedrag te voorkomen door het kind goed in de gaten te houden (observeren, wat triggert het kind om te bijten?!), te veel prikkels vermijden, positieve aandacht geven en genoeg uitdaging te bieden.
– Verlatingsangst bij kinderen> Elk kind moet het hechtingproces doormaken, het is het bewijs dat het kind zich sociaal gezien goed ontwikkelt.
Hoe om te gaan met verlatingsangst:
– Kiekeboe spelen met de kinderen zodat ze leren dat als iets weg is, het altijd weer terug komt.
– Benoemen dat de ouders hem/ haar altijd weer komt ophalen
– Wij gaan zo min mogelijk de ruimte in en uit. Als wij de ruimte verlaten, vertellen wij altijd wat we gaat doen en benoemen dat we altijd weer terugkomen, dit biedt emotionele ondersteuning.
– Wij bieden verschillende ontwikkelingsgerichte activiteiten aan:
Beweeg, creatief, cognitief, sensomotorisch en vrije ontdek momenten
Wij laten het kind experimenteren. Minder bezig zijn met het resultaat, meer bezig zijn met het zelf laten ervaren.
– Tijdens het verschoonmoment nemen wij bewust de tijd voor het kind > dit is een kort maar krachtig een op een moment met het kind.
– Groep speelklaar zetten > Het speelklaar zetten van de ruimte zorgt ervoor dat kinderen geprikkeld worden en snel tot spel komen. Laat ze ontdekken, ze vinden elkaar en het spel ontstaat vanzelf.


